Sinds 1 januari 2012 gelden er nieuwe forfaits voor de raming van de belastbare voordelen van alle aard wanneer een werkgever aan een werknemer of bedrijfsleider gratis elektriciteit en/of verwarming verstrekt.
Gratis verstrekking van verwarming en elektriciteit.
Het aan te rekenen voordeel wordt als volgt vastgelegd:
Aard van het voordeel |
Inkomstenjaar 2012 |
Inkomstenjaar 2011 |
Gratis verwarming leidinggevend personeel* en bedrijfsleiders |
1.245 euro (geïndexeerd bedrag inkomstenjaar 2012: 1.820 euro) |
1.640 euro |
Gratis verwarming andere verkrijgers |
560euro (geïndexeerd bedrag inkomstenjaar 2012: 820 euro) |
820 euro |
Gratis elektriciteit (die niet dient voor verwarming) leidinggevend personeel en bedrijfsleiders |
620 euro (geïndexeerd bedrag inkomstenjaar 2012: 910 euro) |
820 euro |
Gratis elektriciteit (die niet dient voor verwarming) andere verkrijgers |
280 euro (geïndexeerd bedrag inkomstenjaar 2012: 410 euro) |
410 euro |
*Onder leidinggevend personeel wordt verstaan: de met dagelijkse bedrijfsvoertuigen belaste personen die gemachtigd zijn om de werkgever te vertegenwoordigen en te binden, evenals hun onmiddellijke ondergeschikten als zij ook functies van dagelijks bestuur uitoefenen.
Gratis beschikken over woning.
Ook de gratis te beschikkingstelling door de werkgever van een onroerend goed (of van een gedeelte daarvan) vormt een belastbaar voordeel.
Dat voordeel wordt sinds 1 januari 2012 als volgt bepaald:
Fiscale fiches.
De voordelen van alle aard moeten afzonderlijk vermeld worden op de belastingaangifte als ze al werden opgenomen op de individuele fiscale fiche 2810.10 (loontrekkende) of 281.20 (bedrijfsleider).
Vanaf 2025 is er een hervorming in de BTW-wetgeving Afschaffing van de rekening-courant Een belangrijk deel…
Bart De Wever’s nieuwe supernota ligt nu op tafel en bevat plannen voor hervormingen in de…
Een veelvoorkomende kwestie die we regelmatig horen bij onze klanten betreft bewijslast. Zowel opmerkingen zoals…
Vanaf 1 januari 2026 zullen bijna alle B2B-transacties in België verplicht digitaal gefactureerd moeten worden.…
De maatschappelijke zetel is het officiële juridische adres van je onderneming waar het dagelijkse beheer…
Er gelden vanaf 2023 nieuwe regels inzake de controletermijn van de BTW. Die is in…