Voor iedereen dus, ongeacht de sector waarin ze werken
Op de website van Unizo hebben we alvast deze info gevonden (onder voorbehoud):
In het tweede kwartaal gebeurt er via de BTW-aangifte een controle en zal de overheid nagaan of de aanvraag terecht was.
Indien bij de BTW-controle van het tweede kwartaal blijkt dat er een omzetverlies is van 20%, dan gaat de overheid ervan uit dat dit omzetverlies heeft plaatsgevonden tijdens de coronacrisis, en moet je het werkelijke omzetverlies niet verder aantonen. Is dit niet het geval, zal je moeten aantonen dat je in de periode 14/03/20 tot 30/04/20 een omzetdaling hebt gekend van meer dan 60%.
Extra voorwaarde: deze premie van 1.500 euro geldt niet voor zelfstandigen in bijberoep die dit combineren met een job als werknemer van 80% of meer.
Tip ! Krijgen jullie vragen van je klanten en kan je ze ook niet beantwoorden? Ze kunnen zich bij Vlaio registreren. Zodra alle info gekend is en de applicatie klaar is, ontvangen ze via hen de informatie.
Via onze website: Aangezien er duizenden aanvragen moeten verwerkt worden, verzoeken wij jullie enkel de aanvraag in te geven via deze link. Dus niet meer via mail.
Voordeel: automatische doorstroming naar zijn/haar dossier en klant ontvangt bevestiging
Ten gevolge van de huidige crisis door het coronavirus kunnen de zelfstandigen een aanvraag indienen om de betaling van hun sociale bijdragen van het eerste en het tweede kwartaal van 2020 met maximum 1 jaar uit te stellen. Een betaling van deze bijdragen is dus mogelijk in 2021.
Wanneer de betaling van de sociale bijdragen pas in 2021 wordt uitgevoerd, dan zal dit uitstel een impact hebben op de fiscale aftrekbaarheid van de VAPZ-premies van 2020.
Eén van de voorwaarden voor de fiscale aftrekbaarheid van de VAPZ-premies is dat de zelfstandige in orde moet zijn met de betaling van zijn sociale bijdragen voor het lopende jaar.
Als de zelfstandige zijn uitgestelde sociale bijdragen vóór 31/12/2020 betaalt, dan zullen de VAPZ-premies vanzelfsprekend aftrekbaar zijn.
Banken geven kosteloos 6 maanden uitstel van betaling van kapitaalaflossingen aan ondernemingen, die door de crisis in moeilijkheden geraakt zijn. Het renteluik blijft verder lopen. Na afloop van het uitstel zal de looptijd van het krediet dan met 6 maanden worden verlengd. De bank zal hiervoor een aantal strikte criteria hanteren. Deze zijn:
Het spreekt voor zich dat ondernemers best contact opnemen met hun bank voor de juiste modaliteiten.
Verder is er ook de waarborgregeling (bazooka) van 50 miljard euro voor bedrijven. Dit bedrag wordt gebruikt voor nieuwe overbruggingskredieten en extra kredietlijnen.
Je kan je bijberoep dat je al uitoefende voor je tijdelijk werkloosheid verder blijven uitoefenen tot 30/06/2020; deze activiteit moet niet worden aangegeven en de inkomsten daaruit zijn zonder invloed op de werkloosheidsuitkering. Je kan dus je bijberoep omwille van Coronacrisis cumuleren met je uitkering tijdelijke werkloosheid.
Er is beslist dat zelfstandigen in bijberoep WEL in aanmerking komen voor de tijdelijke crisismaatregel in het kader van het overbruggingsrecht, voor zover hun wettelijk verschuldigde voorlopige bijdragen minstens gelijk zijn aan de minimumbijdragen voor zelfstandigen in hoofdberoep.
Indien zij op basis van hun referte-inkomen van N-3 wettelijke voorlopige bijdragen verschuldigd zijn zoals een zelfstandige in hoofdberoep, kunnen ze de tijdelijke crisismaatregel genieten. Zelfstandigen in bijberoep die op basis van hun referte-inkomen van N-3 voorlopige bijdragen verschuldigd zijn die lager zijn dan het bedrag van de minimumbijdrage van een zelfstandige in hoofdberoep en die vrijwillig meer betalen, komen daarentegen niet in aanmerking voor de tijdelijke crisismaatregel in het kader van het overbruggingsrecht.
Het feit dat zij daarnaast ook een uitkering tijdelijke werkloosheid genieten, belet het recht op overbruggingsrecht niet.
Zelfstandigen die gestart zijn in bijberoep nà 01/01/2018 (lees geen wijzigingen van hoofd- naar bijberoep of omgekeerd), komen dus NIET in aanmerking.
Vb. Dirk Jacobs is zelfstandige in bijberoep. Zijn sociale bijdragen worden voorlopig berekend op 2017, op een inkomen van 34.528,22 euro. hij betaalt minstens de minimumbijdragen van een zelfstandige in hoofdberoep. Hij komt in aanmerking voor het overbruggingsrecht.
2020 INKOMEN JAAR SOCIALE BIJDRAGEN OVERBRUGGINGSRECHT?
Bijberoep 2020/1 34.528,22€ 2017 1823,54 EURO JA
Bijberoep 2020/1 4.176,24€ 2017 220,56 EURO NEEN
Bijberoep 2020/1 4.176,24€ 2020 220,56 EURO NEEN
Bijberoep 2020/1 34.528,22€ 2020 1823,54 EURO NEEN
Tip:
Zijn er bijberoepers die voldoen aan de voorwaarden van het overbruggingsrecht, dus ten laatste op 25 maart sluiten of al minstens 7 dagen opeenvolgend gesloten zijn of hun activiteiten onderbroken hebben, dan kunnen zij het overbruggingsrecht aanvragen voor maart.
Er is ondertussen een vereenvoudigd aanvraagformulier. Dit vereenvoudigd aanvraagformulier kan men enkel gebruiken voor de aanvraag vrijstelling Q1 en Q2 van 2020 + regularisatiebijdragen van inkomen 2018 met vervaldatum 31/03/2020 en 30/06/2020. Indien toch aanvraag vrijstelling voor andere kwartalen, moeten de ‘gewone’ vrijstellingsformulieren’ gebruikt worden.
Om de aanvraag in te dienen heb je twee opties:
Tip: Wanneer je de aanvraag rechtstreeks online indient bij de overheid en een mail stuurt naar mailbox-dvr@rsvz-inasti.fgov.be, komt er sneller een beslissing.
Xerius mag in de toekomst misschien zelf een beslissing nemen. Hierop wachten we nog op definitief antwoord.
Ik ben wel voorstander om eerst betalingsuitstel en het overbruggingsrecht aan te vragen. De vrijstelling kan je later aanvragen (lees binnen het jaar).
WEL: ALLE zelfstandigen (eenmanszaken, bedrijfsleiders en helpers):
NIET: Zelfstandigen in bijberoep, gepensioneerden, student-zelfstandigen en zelfstandigen met gelijkstelling bijberoep die minder dan de forfaitaire minimumbijdragen van een hoofdberoep betalen.
Vóór pensioenleeftijd: geen beletsel voor klassieke overbruggingsrecht, dus ook niet voor corona-overbruggingsrecht
De zelfstandige die de activiteit tijdelijk moet stopzetten, heeft recht op de financiële uitkering van het overbruggingsrecht-corona voor de maanden maart en april 2020.
Opgelet: na pensioenleeftijd (actief gepensioneerde) wel een beletsel.
Om een uitkering te ontvangen van 1.614,10 euro, moet je kunnen aantonen dat je minstens 1 persoon ten laste hebt bij het ziekenfonds. Slechts 1 persoon binnen het gezin kan deze uitkering als zelfstandige genieten.
Je bent:
Tip: Heb jij of je klant een fout gemaakt bij het invullen van het overbruggingsrecht op onze website? Geen enkel probleem. Het laatste webformulier dat wordt ingevuld op onze website ‘primeert’. Geef het gerust even opnieuw in zodat wij de juiste info gebruiken voor de uitkering.
Stuur zeker deze link naar je klant zodat hij/zij het overbruggingsrecht kan aanvragen. Doe je het liever zelf? Dat mag ook.
Gelieve wel je klanten te informeren dat ze best Chrome of Firefox gebruiken. Internet Explorer en Safari doet soms moeilijk.
Andere opties zoals webformulier is nog steeds mogelijk, maar komt tussen de duizenden aanvragen terecht.
Aanvraag via mail promoten we niet meer. Klant gaat te lang moeten wachten op uitbetaling.
Volgens de huidige wetgeving en in het kader van een IPT wordt dit vervangingsinkomen jammer genoeg niet aanzien als een “normale regelmatige maandelijkse” bezoldiging met betrekking tot de 80%-regel. Omwille van het niet-beantwoorden aan deze voorwaarde voor de 80%-regel, kan dit enerzijds leiden tot de niet-aftrekbaarheid van de IPT-premies voor de onderneming en anderzijds tot het belasten van de premies als een voordeel van alle aard voor de bedrijfsleider. Voorlopig is er nog geen versoepeling over deze regels aangekondigd.
Aangezien boekhouders en accountants niet verplicht zijn om te sluiten, moet het gaan om een vrijwillige én volledige onderbreking gedurende minstens 7 opeenvolgende kalenderdagen. Enkel taken van gering belang zijn dan nog mogelijk. Het in dienst houden van (al) het personeel is een indicatie dat er van een volledige onderbreking geen sprake is en er ‘gewoon’ wordt doorgewerkt (cfr. FOD Sociale Zekerheid).
Komt iemand met een managementvennootschap in aanmerking voor een uitkering overbruggingsrecht?
Zij komen enkel in aanmerking voor de toepassing van de tijdelijke crisismaatregel overbruggingsrecht indien zij vrijwillig al hun activiteiten die zij via deze vennootschap uitoefenen volledig onderbreken (en op voorwaarde natuurlijk dat zij niet nog actief zijn en blijven in een andere hoedanigheid, hetzij als natuurlijk persoon, hetzij als mandataris/werkend vennoot in een andere vennootschap).
Werkgevers kunnen tijdens de coronacrisis een tijdelijke onkostenvergoeding voor thuiswerk toekennen aan hun werknemers. Deze maandelijkse vergoeding is vrij van belasting en RSZ-bijdragen en bedraagt maandelijks € 126,94.
De aanpassing van deze maatregel geldt zolang de federale maatregelen ter preventie van de verspreiding van het coronavirus van kracht zijn.
Deze maatregel geldt voor alle werknemers die van thuis uit werken.
De maatregel is dus ook van toepassing op werknemers die vóór de Covid-19 maatregelen niet van thuis uit werkten. De werkgever en werknemer moeten dus geen formele telewerkovereenkomst hebben afgesloten.
Er wordt geen verschil gemaakt tussen de verschillende categorieën van functies.
Bureauvergoeding
Deze bureauvergoeding van € 126,94 per maand dekt de kosten en het gebruik van een bureau in de privéwoning van de werknemer, de kosten voor klein kantoormateriaal, de kosten voor het onderhoud en de reiniging van het bureau, de kosten voor elektriciteit, water en verwarming, de verzekeringen, de onroerende voorheffing, …
De bureauvergoeding is vrij van RSZ-bijdragen en belasting.
In afwachting van politiek akkoord (is dus nog niet definitief)
Alle vennootschappen moeten de jaarlijkse vennootschapsbijdrage betalen tegen 30 juni. Omwille van het coronavirus is er beslist dat alle vennootschappen uitstel krijgen tot 31 oktober 2020.
Indien je toch getroffen bent door ziekte (langer dan 7dagen), dan heb je recht op een uitkering via het ziekenfonds vanaf de eerste dag. Ben je minder dan 8 dagen ziek,
dan heb je geen recht op uitkeringen (carensperiode).
Met gezinslast : 62,08€ per dag
Alleenstaande : 49,68€ per dag
Samenwonende : 38,10€ per dag
De behandelende geneesheer vult het Getuigschrift van arbeidsongeschiktheid in.
Je vindt dit terug op de website van je ziekenfonds.
Je dient dit binnen de wettelijke termijn van 8 kalenderdagen in bij je ziekenfonds.
Bij laattijdige indiening wordt de daguitkering in principe met 10% verminderd.
Er werd een nieuw tijdelijk getuigschrift van arbeidsongeschiktheid opgesteld dat enkel kan gebruikt worden als je arbeidsongeschikt wordt door het coronavirus. Het gaat om een simpelere versie van het normale getuigschrift. Dit vind je terug op de website van je ziekenfonds. Artsen kunnen dit afleveren na telefonisch advies. De arts zal je dit via post of mail bezorgen, zodat jij dit aan je ziekenfonds kan bezorgen.
Krijg je een sanctie als je door de Corona-crisis het getuigschrift van arbeidsongeschiktheid laattijdig bezorgt aan je ziekenfonds?
Neen, door de uitzonderlijke omstandigheden kan je in dit geval overmacht inroepen. Het ziekenfonds kan autonoom beslissen om de sanctie voor laattijdige aangifte niet toe te passen.
De Hinderpremie wordt bepaald op basis van de vestigingseenheid van de ondernemer en is van toepassing voor gedwongen sluitingen van fysieke locaties (excl. afhaal).
Er is enkel nog een premie van 4.000 euro. De premie van 2.000 euro is in Vlaanderen afgeschaft. Tot 19 mei kan de premie aangevraagd worden.
Welk zijn de voorwaarden om recht te hebben op een Corona hinderpremie?
Je bent:
Vlaanderen:
Zoals gisteren ook gecommuniceerd in de media, zijn ze dan toch gedwongen om te sluiten.
(mogen enkel op bestelling werken). Zij hebben dus recht op de Hinderpremie.
Zodra je klant een aanvraag indient, ontvangt de klant een goedkeuring.
! Dit is de status van de aanvraag en niet de definitieve beslissing van Vlaio. De beslissing van de Hinderpremie komt achteraf.
Heeft je klant deze mail nog niet ontvangen? Dan is er nog niets definitief beslist.
Lukt het je klant niet om de aanvraag in te dienen, dan kan hij/zij beroep doen op het subsidieteam van Xerius. Je stuurt dan best een mail naar subsidies@xerius.be.
Je kan de klant ook rechtstreeks doorverbinden naar Vlaio op het nummer 1700.
Helaas beschikken vele ondernemers niet over een E-ID lezer, maar meestal wel over een bankkaart en kaartlezer. In deze link vinden jullie een handig stappenplan om Itsme te installeren via hun bankkaart/kaartlezer. (KBC, Belfius, BNP Paribas, ING) Zodra de registratie bij itsme in orde is, kunnen zij de aanvraag indienen via hun smartphone/tablet/laptop.
Goed nieuws voor ondernemers die hun vestiging hebben in Kalmthout of Kortrijk! Zij krijgen van hun gemeente extra steun bovenop de Hinderpremie. Kalmthout voorziet 500 euro en Kortrijk 1.000 euro. Meer info van andere lokale steunmaatregelen vind je hier.
Vb. Restaurant Regemortel
Openingsuren
Maandag | Dinsdag | Woensdag | Donderdag | Vrijdag | Zaterdag | Zondag |
Open | Open | Gesloten | Gesloten | Open | Open | Open |
160 euro | 160 euro | 0 euro | 0 euro | 160 euro | 160 euro | 160 eur |
Vlaio gaat hen hierover informeren (zie voorbeeld van de beslissing in bijlage).
Ook de Brusselse regering heeft beslist om de zwaarst getroffen sectoren te ondersteunen.
Een eenmalige premie van 4.000 euro per bedrijf dat naar aanleiding van de beslissingen van de Nationale Veiligheidsraad verplicht moet sluiten en behoort tot een van de volgende sectoren:
Een éénmalige premie van 2.000 euro voor de kapperszaken (NACE-code 96.021).
Meer maatregelen voor Brusselse ondernemers.
De Waalse regering heeft besloten:
€ 5.000 per bedrijf dat volledig is gesloten of gesloten als gevolg van besluiten van de National Security Council (CNS) * :
€ 2.500 per bedrijf dat de sluitingsdagen moet wijzigen zonder de hele week gesloten te zijn in overeenstemming met de besluiten van de National Security Council (CNS):
Aanvraag is mogelijk via deze link.
Accountant kan dit zelf aanvragen zonder mandaat.
Meer maatregelen voor Waalse ondernemers.
Interessante info van SD Worx.
Meer uitgebreide info voor de steunmaatregelen van werknemers
Bron : Xerius
Vanaf 2025 is er een hervorming in de BTW-wetgeving Afschaffing van de rekening-courant Een belangrijk deel…
Bart De Wever’s nieuwe supernota ligt nu op tafel en bevat plannen voor hervormingen in de…
Een veelvoorkomende kwestie die we regelmatig horen bij onze klanten betreft bewijslast. Zowel opmerkingen zoals…
Vanaf 1 januari 2026 zullen bijna alle B2B-transacties in België verplicht digitaal gefactureerd moeten worden.…
De maatschappelijke zetel is het officiële juridische adres van je onderneming waar het dagelijkse beheer…
Er gelden vanaf 2023 nieuwe regels inzake de controletermijn van de BTW. Die is in…