Hoe bepaal ik de juiste prijs? Een vraag die vaak voorkomt bij starters. Hoeveel kan, mag, moet je vragen. Maar ook bij ervaren zelfstandigen is er soms twijfel over hoe ze nu best hun tarief berekenen.
Een van de meest voorkomende uitspraken bij starters is: ‘Ik kijk naar de prijs van concurrenten en zet mijn prijs er net onder’. Op zich is dat niet zo’n gek idee. Maar helaas is het niet altijd zo eenvoudig. Je concurrent kan een andere kwaliteit afleveren dan jij of andere materialen of manieren hanteren dan dat jij wilt gaan doen.
Voorbeeld. Stel dat we 2 firma’s uit de bouwsector vergelijken die beide sloopwerken uitvoeren. Firma A rekent aan €30/uur, firma B aan €45/uur. Maar firma A voert het werk met een voorhamer uit, firma B met een bulldozer. Beide gebruiken dus compleet andere materialen en werkwijzen om hun werk uit te voeren.
Eenheidsprijs per uur is – in bepaalde sectoren – dus geen constante om op voort te kunnen gaan als je wilt vergelijken met concurrerende bedrijven om tot je eigen prijs te komen.
Dus hoe bepaal je nu de juiste prijs voor jouw onderneming?
Zelf je waarde bepalen
Als eerste zijn er 2 belangrijke vragen die je jezelf kunt stellen: Wat heb ik nodig en/of wat ben ik waard? Dat klinkt vrij filosofisch maar je vraagprijs kan weldegelijk zijn hoe je jezelf en je materiaal waardeert. Als je als starter onder de prijs van de concurrentie duikt met het oog op klanten binnenhalen waardeer je jezelf lager dan die concurrentie. Dat kan een juiste inschatting zijn. De anderen hebben misschien meer ervaring, meer geïnvesteerd,…
In bijberoep is deze gedachte om klanten te bekomen echter geen bepalende factor. De meeste bijberoepers starten net omdat de vraag er al is. Voor deze klanten maakt het niet uit dat je een starter bent en al helemaal niet of je nu veel of weinig aanhorende kosten hebt.
Zij gaan ervan uit dat de prijs die jij vraagt de correcte is voor het werk dat jij aflevert.
Net daarom is het inschatten van je eigen waarde een belangrijke factor. Als je je prijs vanaf het begin al naar je eigen gevoel goed zet zal die ook veel minder schommelen en zul je dus meer tevreden klanten kunnen aanhouden. Klanten houden namelijk geen rekening met of je nu meer of minder werk/kosten/… hebt want je geleverde prestaties blijven voor hen hetzelfde. Kleine kanttekening – uiteraard zal je prijs met de jaren wel mee-evolueren met je kennen en kunnen binnen je vak.
Je waarde berekenen
Maar naast het zelf waarderen wat je waard bent, kun je dat ook proberen te berekenen. Hiervoor hou je niet enkel rekening met je materiaal en kunnen maar ook met de indirecte kosten. Deze kosten zijn niet rechtstreeks verbonden met het product of de dienst die jij aflevert. Denk hierbij aan personeel, marketing, verzekeringen,…
Laten we ons voorbeeld er nog eens bijnemen. Firma A heeft minder kosten aan zijn hamer dan dat firma B aan zijn bulldozer heeft. Maar B werkt wel efficiënter en sneller dan A, waardoor hij meer werken kan aannemen in een bepaalde tijdsspanne dan A en dus ook zijn kosten meer kan spreiden over de verschillende werkplaatsen. Door de kosten dus te kunnen spreiden kan het zijn dat ze beide een gelijkaardige winst overhouden.
Belangrijk is dus om ook te bedenken wat je onderneming zal kosten. Hou hierbij o.a. rekening met de uren die je zult presteren naast je hoofdactiviteit aan papierwerk, social media,… maar ook aan de spreiding van je kosten/product of dienst. Als ik 1 werk uitvoer of product lever kost het zoveel, maar wat als dat x10 is? Wordt het dan minder of juist meer?
Vragen – Contact
Zijn er toch nog vragen of wil je hulp bij het bepalen van de correcte prijs? Twijfel dan niet om er een professional bij te halen en contacteer ons kantoor voor meer informatie.