Wil jouw klant als buitenlandse ondernemer een nieuwe vestigingseenheid in België openen? Dan zijn er een aantal stappen die hij moet voltooien vooraleer hij zijn activiteiten hier verder kan ontplooien.
Om de correcte procedure te volgen, moet in eerste instantie een onderscheid gemaakt worden tussen natuurlijke personen en rechtspersonen. Afhankelijk van het stelsel waarin jouw klant handelt, wordt er een andere procedure gevolgd. Mijn klant is een buitenlandse ondernemer en staat ingeschreven als natuurlijk persoon Is jouw klant als ondernemer gevestigd in het buitenland en wil hij zijn eerste nieuwe vestigingseenheid in België openen? Dan zijn dit de te volgen stappen: 1. Ga na of jouw klant een beroepskaart nodig heeft. Elke ondernemer die geen onderdaan is van de Europese Economische Ruimte (EER), heeft in principe een beroepskaart nodig, tenzij hij hiervan vrijgesteld is. Naargelang de verblijfplaats van jouw klant kan die kaart op twee manieren aangevraagd worden:
2. Neem contact op met het ondernemingsloket. Het ondernemingsloket staat in voor de creatie van het ondernemingsnummer en zal op jouw vraag ook de btw-activering en eventuele vergunningen in orde brengen. Als buitenlandse ondernemer moet jouw klant ook zijn ondernemersvaardigheden voor de handelsonderneming bewijzen. Niet-handelsondernemingen (zoals architecten, advocaten, artsen,..) moeten eventueel eerst hun diploma gelijkwaardig laten verklaren en/of laten erkennen. Dit hangt af van waar ze hun diploma (EER of niet) behaald hebben en welke nationaliteit ze hebben (EER of niet). Mijn klant is een buitenlandse ondernemer en staat ingeschreven als rechtspersoon Is jouw klant in het buitenland ingeschreven als rechtspersoon en wil hij een vestigingseenheid in België openen? Dan kan hij dat op drie verschillende manieren doen:
1. Mijn klant wil een nieuwe Belgische dochtervennootschap van de buitenlandse moedervennootschap oprichten Indien jouw klant een nieuwe Belgische dochtervennootschap van de buitenlandse moedervennootschap wil oprichten, moeten de zaakvoerders en de werkende vennoten beschikken over een beroepskaart als ze geen onderdaan van de EER zijn (tenzij ze hiervan vrijgesteld zijn). Zoals hierboven al vermeld kan de beroepskaart op twee manieren aangevraagd worden:
Vervolgens worden dezelfde regels gevolgd als voor een Belgische vennootschap. 2. Mijn klant wil een bijhuis of bijkantoor in België opstarten Wil jouw klant via zijn buitenlandse vennootschap een bijhuis of bijkantoor starten in België? Dan moeten hiervoor een aantal formaliteiten verricht worden.
3. Mijn klant wil een Belgische vestigingseenheid laten creëren Een derde mogelijkheid is om een vestigingseenheid te laten creëren via het ondernemingsloket. In dit geval moet de buitenlandse onderneming een kopie van de oprichtingsakte en het bewijs van de ondernemersvaardigheden van de persoon belast met het dagelijks bestuur bezorgen aan het loket. Het bewijs van ondernemersvaardigheden hoeft de klant enkel te bezorgen wanneer het gaat om een handelsonderneming. Vervolgens onderneemt het ondernemingsloket alle stappen om de onderneming met een handels- of niet-handelshoedanigheid in te schrijven in de KBO. Vanzelfsprekend zal ook hier vooraf eventueel een of meerdere beroepskaarten moeten worden aangevraagd wanneer de ondernemers niet tot de EER behoren. Wat met de sociale zekerheid van buitenlandse ondernemers? De ondernemer wordt in elk geval aangesloten bij een sociaal verzekeringsfonds. Het RSVZ bepaalt vervolgens of de ondernemer in België dan wel in het buitenland onderworpen blijft. Meer informatie hieromtrent kan je vinden via onderstaande knop. Bron : Zenito Nieuwsbrief |
Vanaf 2025 is er een hervorming in de BTW-wetgeving Afschaffing van de rekening-courant Een belangrijk deel…
Bart De Wever’s nieuwe supernota ligt nu op tafel en bevat plannen voor hervormingen in de…
Een veelvoorkomende kwestie die we regelmatig horen bij onze klanten betreft bewijslast. Zowel opmerkingen zoals…
Vanaf 1 januari 2026 zullen bijna alle B2B-transacties in België verplicht digitaal gefactureerd moeten worden.…
De maatschappelijke zetel is het officiële juridische adres van je onderneming waar het dagelijkse beheer…
Er gelden vanaf 2023 nieuwe regels inzake de controletermijn van de BTW. Die is in…