Sedert begin maart zijn winkels gesloten. We kunnen niet meer gaan shoppen, maar wat blijkt? De vlaming gaat zijn slag dan maar slaan via de webshops. ook de kleinere spelers zijn dan ook op de kar gesprongen. Maar, zijn daar geen addertjes verstopt?
Een heel belangrijke drempel waar je rekening mee moet houden is het herroepingsrecht,. Dat houdt in dat een particuliere consument vanuit Europa 14 dagen tijd heeft om zijn aankoop te annuleren, die hij via de webshop heeft gekocht. Het begrip webshop is ruim te interpreteren. Dat kan even goed een pagina op facebook of via email zijn, eender welk digitaal kanaal dus, eender welke verkoop op afstand. Maar het moet een particuliere consument zijn, dus bedrijven hebben dat recht niet. Daarbovenop moet je klant expliciet hierover informeren. Doe je dat niet, dan wordt die bedenktermijn verlengt tot een jaar.
Wat met de kosten? De kosten van het terugsturen zijn in principe voor de consument.
Sommige producten zijn echter uitgesloten, kranten en tijdschriften, gepersonaliseerde producten of bederflijke producten. Bij bepaalde beschadiging (verbreken van een zegel/ er hagnt een grote sticker op die je wegnam) vervalt ook deze bedenktijd. Digitale producten : muziek via spotify of een e-boek vallen hier oo kniet onder. En een reisje, een etentje in een restaurant of vlucht kan uiteraard ook niet achteraf annuleren,
De consument dient zich ook niet te verantwoorden. Hij mag zich gewoon bedenken.
Hou hier dus rekening mee als je je fysieke winkel wil gaan uitbreiden met een webshop.